ردرس اصلی قیام امام حسین(ع) به امام حسین (علیهالسلام) مىگفتند: شما در مدینه و در مکه، محترم هستید و در یمن، آن همه شیعه هست؛ یک گوشه بروید که با یزید هم کارى نداشته باشید، یزید هم با شما کارى نداشته باشد! این همه مرید، این همه شیعیان؛ زندگى بکنید، عبادت و تبلیغ کنید! چرا قیام کردید؟ قضیه چیست؟ کسانى که گفتهاند «هدف، حکومت بود»، یا «هدف، شهادت بود»، میان هدف و نتیجه، خلط کردهاند؛ نخیر، هدف، اینها نبود. امام حسین (علیهالسّلام)، هدف دیگرى داشت؛ منتها رسیدن به آن هدف دیگر، حرکتى را مىطلبید که این حرکت، یکى از دو نتیجه را داشت: حکومت، یا شهادت. البته حضرت براى هر دو هم آمادگى داشت؛ هم مقدمات حکومت را آماده کرد و مىکرد؛ هم مقدمات شهادت را آماده کرد و مىکرد. هم براى این توطین نفس مىکرد، هم براى آن. هرکدام هم مىشد، درست بود، ایرادى نداشت؛ اما هیچکدام، هدف نبود، دو نتیجه بود. هدف، چیز دیگرى است. هدف چیست؟ هدف آن بزرگوار، عبارت بود از انجام دادن یک واجب عظیم از واجبات دین، که آن واجب عظیم را هیچکس قبل از امام حسین - حتّى خود پیغمبر - انجام نداده بود؛ نه پیغمبر این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن مجتبى! واجبى بود که در بناى کلى نظام فکرى و ارزشى و عملى اسلام، جاى مهمى دارد. با وجود اینکه این واجب، خیلى مهم و خیلى اساسى است، تا زمان امام حسین، به این واجب عمل نشده بود - عرض مىکنم که چرا عمل نشده بود - امام حسین باید این واجب را عمل مىکرد، تا درسى براى همهى تاریخ باشد؛ مثل اینکه پیغمبر حکومت تشکیل داد، تشکیل حکومت، درسى براى همهى تاریخ اسلام شد؛ فقط حکمش را نیاوردند. یا پیغمبر، جهاد فىسبیلاللَّه کرد، این درسى براى همهى تاریخ مسلمین و تاریخ بشر - تا ابد - شد. این واجب هم باید به وسیلهى امام حسین (علیهالسّلام) انجام مىگرفت، تا درسى عملى براى مسلمانها و براى طول تاریخ باشد. شود که من ـ انشاءاللّه تعالی ـ فردا رهسپ |