•
سازمان: نظام اجتماعی ساختاریافته شامل گروهها و افراد که به منظور کسب اهداف مورد توافق تلاش می کنند.
• رفتارسازمانی: دانش مطالعه رفتار نظامند فرایندهای فردی گروهی وسازمانی (گرین برگ وبا رون .1990. 4)
• اداره افراد گروهها وتیمها به گونه ای که به طور موثر بتوان انها را ایجاد ورهبری کردو تغییرات انها را اداره نمود(ویس،2001،6)
• تعریف وظیفه ای از مدیریت رفتار سازمانی : توانای کار با انسان به وسیله انسان و براساس وظایف برنامه ریزی سازماندهی کنترل وهدایت و انگیزش (نیواستورم ودویس،1997،5)
برنامه ریزی : فرایند تعیین اهداف و مقاصد سازمان و تنظیم اقدام کسب هدف
سازماندهی: ترکیب و تخصیص منابع مادی و انسان
کنترل : نظارت بر انجام برنامه تشخیص انحرافات و انجام اقدامم اصلاحی
انگیزش: جزیی از هدایت همراه با برقراری ارتباط و رهبری
مهارت های رفتاری
• مهارت ادراکی و بینش به خود
• توان تجزیه و تحلیل صحیح موقعیت
• مهارت الهامی و انسانی در هدایت انگیزش دیگران
• انطباق وانعطاف پذیری شخصی
مهارت ادراکی و بینش به خود
این مهارت بیان گر شناخت فرد از تواناییها وضعف های خویش می باشد و اینکه فرد چگونه قادر به تشخیص و حل تعارض ، ایجاد ارتباط موثر و غیره می باشد.
توان تجزیه و تحلیل صحیح موقعیت
این مهارت امکان رفتار مناسب بر اساس تجزیه و تحلیل درست موقعیت را امکان پذیر می سازد و اینکه افراد در خلا کار نمیکنند،انها سازمان را مجموعه ای از لایه ها شامل گروهها ،نیازهای کار ،فرهنگ سازمانی ،محیط رقابتی و تنوع گرایی تلقی نموده و با دیدگاه اقتضایی استراتژیهای رفتاری متناسب را طراحی می کنند.
مهارت الهامی و انسانی در هدایت انگیزش دیگران
مدیر باید از مهارت الهامی یعنی نوعی اندیشیدن که چندان تابع براهین ثابت و به اثبات رسیده نیست، بلکه منبعث از جهشهای درونی و پویای خروش ذهنی است برخوردار باشد.
انطباق و انعطاف پذیری شخصی
یعنی توانایی روبرو شدن با شرایط احتمالی اینده ، به گونه ای که خلایی ایجاد نشود فرد باید مدیریت بر تغییر را اعمال نماید چون تغییر در بیشتر مواردغیر قابل پیش بینی و سریع می باشد.
گامهای فرایند مدیریت رفتاری اثربخش:
حفظ بهبود یا تصحیح رفتاردر این مرحله نیازمند ان است که مدیران بدانند چه انواع رفتاری جهت عملکرد برجسته در زمینه سازمانی حیاتی است.
2.تشخیص علل رفتار موجود
پس از تشخیص چالشهای رفتاری در گام اول ، مدیران باید تشخیص دهند چه چیزی موجب رفتار موجود شده است.
۳.انتخاب یک راه حل یا استراتژی جهت دستیابی به اهداف رفتاری
گام سوم ایجاد راه حلها وانتخاب یا استراتژی جهت حفظ بهبود یا تصحیح رفتاری است.
4. بکارگیری استراتژی و نظارت وتعدیل متناسب با نیازها
این مشکل ترین گام است .مدیران باید مهیای الهام بخشی ، متقا عد سازی زیردستان جهت پذیرش گام های لازم برای اصلاح واقعی رفتار موجود باشند.
اهداف رفتار سازمانی
نیروهای موثر بر رفتار سازمان
• افراد
• ساختار
• فن آوری
• محیط